29 Март 2024

Вие сте тук

Прогноза: 30% ръст на пристиганията в световен мащаб през 2023 г.

09.01.2023

Големи трудности ще съпътствът възстановяването на туризма

 

Според публикувания в края а декември доклад „Прогноза за туризма 2023“ на компанията за анализи и проучвания Economist Intelligence Unit (EIU) :

 

• туристически пристигания в глобален мащаб ще нараснат с до 30% през 2023 г. след ръст от 60% през 2022 г. спрямо предходната година. Все още обаче нивото отпреди пандемията няма да бъде достигнато;

 

• икономическата криза, инфлацията, санкциите срещу Русия и, най-важното, стратегията на Китай за „нулев Covid“ ще забавят възстановяването на туристическата индустрия;

 

• големите предизвикателства за хотели, ресторанти и летища ще бъдат недостигът на квалифицирана работна ръка, по-високите заплати и покачващите се цени на хранителни продукти и енергия;

 

• въпреки това се очаква редица авиокомпании да постигнат рентабилност и да продължат тенденцията към растеж;

 

• резултатите и въздействието от изменението на климата върху индустрията става все по-очевидно, тъй като високите температури, недостигът на сняг, вода и наводненията принуждават туристическите дестинации да планират и действат есе по-устойчиво.

 

Възстановяването на туризма продължава – въпреки трудностите,

 

Но и през 2023 г. се очаква растежът в туристическата индустрия да продължи основно заради огромния спад през 2020 г. и 2021 г. Важна предпоставка за това са премахването на ограниченията за пътуване и противоепидемични мерки във водещите туристически дестинации.

 

Според EIU: „В световен мащаб през 2023 г. туристическото търсене ще нарасне с 30% до 1,6 млрд. Ръстът през 2022 г. спрямо предходната година е близо 60%. Въпреки това обаче този показател няма да надхвърли достигнатото рекордно ниво от 1,8 млрд. туристически пътувания през 2019 г. В отделните региони на света тези стойности ще бъдат твърде различни. В голяма част от дестинациите в Близкия изток възстановяването върви по-бързо поради високите цени на петрола, докато в Източна Европа последиците от войната в Украйна ще забавят темпа на възстановяване до 2025 г.

 

Според данните на EIU едва през 2024 г. туристическите пътувания в глобален мащаб ще надхвърлят показателите от 2019 г. Китай се разглежда като специален случай поради въведената политика за „нулев Covid“. През 2019 г. китайският емитивен туристически пазар заема около една десета от туристическите пътувания в световен мащаб (155 млн. пътувания зад граница). EIU прогнозира броят на туристите от Китай през 2023 г. да се удвои до около 59 млн., което е малко над една трета от пиковата предпандемична година. Динамиката на китайския пазар засяга пряко туристическите дестинации в Азия, най-вече в Тайланд и Хонконг, но забавящият ефект ще се усети и в Европа, САЩ и други региони по света.

 

Инфлацията през 2023 г. ще засегне не само пътуващите, но и цялата туристическа индустрия. Хотели, барове и ресторанти ще се борят с покачващите се цени на храни и електроенергията, а авиокомпаниите с разходите за гориво.

 

Недостигът на работници се превръща в хроничен проблем. След масовото съкращаване на служители по време на пандемията много авиокомпании изпитват затруднения при наемането на нови служители. През лятото на 2022 г. недостигът на персонал доведе до опашки по летищата и множество отменени полети. Стигна се до т.нар. „хаос в полетите“. Според доклада на EIU подобна ситуация се очаква да се повтори и през предстоящия летен сезон.

 

Предизвикателства за авиокомпаниите

 

Големите авиокомпании в САЩ намалиха разходите по време на пандемията чрез съкращаване на персонал, преструктуриране на флота и вземане на заеми. Много от тях получиха и големи държавни финансови помощи, особено в Европа, Северна Америка и Азия. Според доклада на EIU размерът на заемите, взетите субсидии за заплати и отсрочените данъци възлизат общо на 243 млрд. долара през 2021 г. Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) е предпазлив оптимист в прогнозата си за 2023 г. като очаква авиокомпаниите да отчетат нетна загуба от 9,7 млрд. долара през 2022 г. За сравнение, за 2020 и 2021 г. авиокомпаниите са отчели близо 180 млрд. долара загуби общо. В случай, че през 2023 година скокът на щатския долар спрямо останалите валути продължи,  се очаква базираните в САЩ авиокомпании да бъдат най-печеливши, докато авиокомпаниите от Европа и другите региони на света ще бъдат изправени пред ожесточена конкуренция.

 

Умереният оптимизъм на IATA, че въпреки трудните икономически условия авиокомпаниите е възможно да постигнат печалба през 2023 г., се базира на очаквания тренд към възстановяване на обемите на пътуване. С най-голям риск се отчитат разходите за гориво: дори цените на петрола да паднат, те ще бъдат котирани в щатски долари, а доларът се засилва спрямо почти всички валути. Развитието на доларовия индекс през настоящата година ще бъде от решаващо значение в това отношение.

 

Изменението на климата в туристическите дестинации

 Друг критичен проблем е изменението на климата. Според доклада на EIU „промените в климата вече оказват все по-голямо влияние върху основните туристически дестинации, като ски курортите изпитват липса на сняг, а летните курорти са засегнати от суша и горски пожари. През 2023 г. тези въздействия ще станат все по-очевидни, като свързаните с времето катаклизми ще продължават да стават все по-екстремни“.

 

В този контекст трябва да се отбележи, че информираността на пътниците относно въздействието на туризма върху околната среда също може да промени плановете им за пътуване през 2023 г. Според данни от проучване на Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) 37% от китайците, 22% от европейците и 22% от американците казват, че ще избягват да летят със самолет поради изменението на климата.

 

Все повече от тези, които желаят да пътуват със самолет биха били готови да платят по-високи цени за по-екологични опции или компенсиране на въглеродните емисии. Очаква се през 2023 г. регулаторите да окажат допълнителен натиск върху цялата туристическа индустрия  и по-специално върху авиокомпаниите. Към „Схема за компенсиране и намаляване на въглеродните емисии за международната авиация“ (CORSIA) ще се присъединят още осем държави, включително Камбоджа, Куба и Зимбабве, с което общият брой на участващите държави ще достигне 115.

 

THExperts бюлетин

Информирайте се за последни новини!

CAPTCHA
Този въпрос удостоверява, че сте реален потребител.
Subscribe to THExperts бюлетин feed