19 Ян. 2022

Вие сте тук

Cruise or not cruise?

04.04.2011

как да изберем круиз

В България немалка част от традиционните туристически агенции злоупотребяват с понятието „круиз” и подвеждат неинформираните потребители, съобщават от cruise.bg. За да помогнат на хората да изберат круиз за лятната си ваканция, от асоциацията най-напред уточняват какво НЕ Е круиз. Круиз ваканцията НЕ включва:

 



  • фериботи


  • параходи, извършващи транспортни функции между различни портове


  • корабчета за разходка за 50-100 човека

 

В опита си да съставят екскурзии на ниска цена част от българските туристически агенции и туроператори включват споменатите транспортни средства и слагат етикета „круиз”. Всъщност ваканцията на круиз лайнер коренно се различава от функцията транспорт по море, уточняват от асоциацията.

Как обаче да различим кое е транспорт и кое е круиз? Както навсякъде, така и в круиз индустрията са налице търговски марки. Тези марки са имената на круиз линиите и подобно на марките леки автомобили, например, се различават по комфорта и цената за ваканция на борда на техните кораби. Най-общо казано, съществуват четири сегмента на предлагане на круиз ваканции:

 



  • икономичен (бюджетен) сегмент – от около 90-100 евро на ден на човек (кораби 2-3 звезди)


  • стандартен сегмент – от около 100 – 110 евро на човек на ден (кораби 4-5 звезди)


  • първокласен сегмент - от около 120 – 130 евро на човек на ден (кораби 5 звезди)


  • ултра-луксозен сегмент – от над 250 евро на човек на ден (кораби ултра-лукс).

 

Цените обаче се променят непрекъснато (според сезона, продължителността на маршрута и периода на направа на резервацията) и е много лесно човек да бъде заблуден, особено избирайки между първите три ценови нива. Затова е нужно да знаем и имената на круиз линиите от съответния сегмент:

 

В икономичния сегмент оперират:

 



  • Louis Cruise Lines


  • Pullmantur

- Thomson Cruises



  • Iberocruceros


  • Island Cruises


  • Monarch Classic Cruises


  • Ocean Village


  • AIDA Cruises и други.

 

В стандартния сегмент оперират най-много кораби в съответните круиз линии:

 



  • Carnival


  • Royal Caribbean


  • NCL (Norwegian Cruise Line)


  • Princess Cruises


  • Costa Cruises


  • P&O Cruises


  • MSC


  • Star Cruises и други

 

В първокласния сегмент предлагането е по-ограничено:

 



  • Celebrity Cruises


  • Azamara Club Cruises


  • Cunard


  • Holland America


  • Star Clippers и други

 

В ултралукс сегмента конкуренцията е голяма:

 



  • Crystal Cruises


  • Yachts of Seabourn


  • Windstar Cruises


  • Silversea


  • Regent Seven Seas


  • SeaDream Yacht Club


  • Oceania Cruises


  • Orion Expedition Cruises и други

 

Нека да опростим нещата от множеството имена. Сегментите, към които препоръчваме да се насочи българският потребител, са двата в „златната” среда: стандартния и първокласния. Защо?

Болшинството от корабите на круиз линиите в икономичния сегмент (кораби 2 и 3 звезди) са стари. Въпреки че са прилично поддържани, моделите на тези кораби в голямата си част са от 70-те и 80-те години на миналия век. Отличават се с ограничени съоръжения за игри, атракции и забавления. Общите пространства са в диапазона 2-3 звезди, а кухнята е далеч от впечатляваща. Като допълнение, цената за круиз на борда на корабите на тези круиз линии се доближава изключително много до цената за круиз на борда на корабите от по-горния сегмент – стандартния. Разликата обаче между кораб от 70-те и модерен круиз лайнер 4-5 звезди отпреди десетина години или по-нов, е меко казано сериозна.

На практика цените за стандартния сегмент кораби (4-5 звезди) започват от около 20 евро на човек на ден повече от тези в икономичния. Заслужава ли си обаче човек да похарчи тази сума в повече за едноседмичен круиз на кораб 4-5 звезди? Да, определено си заслужава. Съвременният дизайн, големите пространства, цялостният комфорт, качеството на храните и напитките, изключителното разнообразие от атракции, забавления, мюзикъли и представления на живо, клубовете и заниманията за деца от различни възрастови групи и интересните семинари и дегустации на борда са само една част, за която си заслужава да изберете именно корабите от този сегмент.

За тези потребители, с очаквания за висша кухня и сомелиери, още по-персонализирано обслужване, внимание към детайла и по-малко деца на борда, е сегмента на първокласните круиз линии. Цената за круиз на борда на тези кораби е доста близка до тази на корабите от стандартния сегмент. Разликата започва от около 20-30 евро на човек на ден. Ако имате финансова възможност и държите на споменатите елементи за вашето цялостно преживяване – да този сегмент е за вас и цената си заслужава да бъде платена.

Определено НЕ препоръчваме на масовия български потребител круиз на кораб от ултра-луксозния сегмент. Не става въпрос единствено за това дали някой може да си позволи такъв круиз или не. Става въпрос за факта, че болшинството от пасажерите на тези кораби са хора, доста различни от нас. Това са наследствени аристократи и мултимилионери – хора от доста по-различна среда от нашата, с които трудно можем да намерим както общи точки, така и общи теми на разговор.

Както народът е казал – „златната среда”. За повечето от нас най-подходящи си остават круиз ваканциите от стандартния и първокласния сегмент. Ако все пак не можете да си позволите тези двадесетина евро на ден повече за стандартния сегмент, съветът ни е да изчакате и да не избързвате с икономичния. Това, което ще пропуснете като изживяване на модерен, съвременен круиз лайнер не си заслужава да се замени с кораб стар модел.

 

 

Категории: 

THExperts бюлетин

Информирайте се за последни новини!

CAPTCHA
Този въпрос удостоверява, че сте реален потребител.
Subscribe to THExperts бюлетин feed