27 Апр. 2024

Вие сте тук

Сийка Кацарова: "До три години ще изчистим СПА сектора от ментета"

23.03.2015

 

                                                                                 

След по-малко от два месеца ще се проведе най-значимото събитие в областта на СПА и уелнес туризма в България – втория конгрес на Българския съюз за СПА и балнео туризма. За проблемите в сектора разговаряме със Сийка Кацарова, заместник-председател на организацията и член на ръководството на Европейската СПА асоциация.

 

 

THExperts: Първите СПА хотели в България се създаваха от хора, които бяха ентусиасти, но имаха твърде мъглява представа какво се изисква от един СПА хотел. Днес всеки, който иска да изгради балнео- или СПА хотел, разполага с многобройни източници на информация. Общото обаче е, че и преди повече от десетилетие, и днес, все още не разполагаме с нормативна база в това отношение. И дори след уверенията, че нормативните документи ще бъдат факт в най-близко време, какъв ще е срокът за привеждане на всички хотели в съответствие с изискванията?

 

Сийка Кацарова: Подзаконовите наредби, които определят кой има право да ползва името: медикъл спа хотел/център; спа хотел/център; уелнес хотел/център и таласо хотел/център, бяха изготвени от работна група, координирана от Министерство на икономиката(към днешна дата на Туризма). Участваха представители на МЗ, МОСВ, БУБСПА,НСА и Асоциация на Козметиците.

 

Имаме уверенията на министър Ангелкова, че скоро наредбите ще бъдат приети. Следва сложният въпрос – контрола по прилагането. Ако р

 

ъководните органи (МТ  и МЗ), контролиращите органи (комисията за защита на потребителите),  със съдействието на отговорните неправителствени организации като БУБСПА си свършат работата, смятам, че в срок максимум от 3 години трябва да сме почистили спа бранша от еднодневки.

 

Със създаването си през 2006-та година Българският Съюз по балнеология и спа туризъм си постави следната мисия : да не допусне превръщането на България в Спа менте дестинация . Успяхме да стигнем дотук с подкрепата на Министерство на Икономиката/Туризма – сега е последният етап от първата част на плана – да се приемат наредбите.

 

 

 

THExperts:От години се лансира максимата, че едно джакузи не прави СПА хотел. В същото време хотелиери продължават да се рекламират с новия си СПА център, който съдържа джакузи, парна баня и мини-басейн. Достатъчно ли да се направят промени в нормативната уредба, за да се разграничите от тях?

 

Сийка Кацарова: Нормативната база е първа стъпка  – много важна, без която не може да се започне процеса по пречистване на сектора от ментета. Следващата стъпка отново ще е резултат от екипна работа между органи и НПО-та.

 

THExperts:България разполага с добри ресурси за здравен туризъм/рехабилитация.  Какви са практическите възможности към днешна дата и какво трябва да бъде направено, за да се реализира потенциалът в това отношение?

 

Сийка Кацарова:Българският Съюз по балнеология и спа туризъм е българската организация, която представлява страната ни в  Европейската спа асоциация (ЕСПА) от 2007-ма година. От момента на членството ни  в ЕСПА до днешна дата ние неуморно се борим да популяризираме страната си, да покажем и изкараме на преден план предимствата на Българския балнео-спа продукт.  Като член на Борда на ЕСПА и съвместно с д-р Татяна Ангелова – експерт в медицинската комисия  на ЕСПА и Председател на асоциацията по физикална и рехабилитационна медицина работим за по-добрата информираност за това, че България без никакво съмнение може да бъде сред лидерите в балнео-спа туризма – над 600 минерални извора, чудесен климат, изключително добра материална база /частна инициатива/, добро качество на продукта  и на достъпно  полетно разстояние – 1-2 часа от основните европейски столици. България има всички необходими дадености да се превърне в лечебницата на Европа . Имаме традиции още от Римско време, а в недалечното минало специалистите в областта си спомнят за постоянното присъствие на клиенти (туристи от Финландия, Дания, Швеция, Германия – които минимум 14 дни ползваха рехабилитация в най-развитите  за онова време  балнео-спа курорти - Албена, Девин, Кюстендил, Поморие, Сандански, Свети Константин и Елена, Хисар).

 

Основен проблем по отношение на целогодишния достъп до някои основни балнео/спа дестинации е сезонността на летищата и/или недостатъчната им ефективност . Говоря конкретно за летище Пловдив, чиито възможности изобщо не се използват, въпреки е бе изцяло ремонтирано през 2008-ма година,  и летище Бургас, където проблемният период е от октоври до май.

 

 

THExperts:Кои са основните проблеми и какви са пътищата за популяризиране на балнео/СПА туризма зад граница?

 

Сийка Кацарова:Основен проблем е липсата на целенасочена реклама на вече готовия продукт. Не сме разпознаваеми в Еропа ( с някои малки изключения като съседните ни Гърция, Македония, отчасти Румъния, Израел и малка част Русия/. Маркетинг миксът на пазарае следния на база на вътрешно проучване сред хотелите, членове на Съюза: 70% клинетите са  от България, 10% от Русия и бившите републики на ОНД, 5% Израел, 5% Германия, 10% балкански страни (основно Гърция и Македония + Турция ). Реклама на страната ни трябва да съдържа ясно послание: България – страна на здравето,  четири сезона балнео, спа и уелнес туризъм.

 

В маркетинг плана на Министерство на икономиката с подкрепата на министъра на икономиката Николина Ангелкова  сме заложили няколко кръглимаси (продължаващи програмата от 2014-та година) в основни български спа дестинации, по време на които ще се обсъжда и решава с общините и бизнеса как да се върви напред по отношение на по-активното развитие на балнео-спа туризма и излизането на Европейската спа карта.

 

В периода 27-29-ти Май в град Сандански ще се проведе и най-значимото събитие в областта на Българския спа туризъм – 2-рия годишен конгрес на Съюза под мотото : Туризъм и здраве – Бъдещето на България

 

Още една възможност за популяризиране на България като дестинация за рехабилитация дава  директивта за свободно движение на пациенти. Отваря се възможността да се наложим като конкурентно място за рехабилитация на застаряващото население на Европа.

 

 

 

THExperts:Какви уроци можем да научим от опита на други евроейски СПА дестинации и кои грешки можем да избегнем?

 

 

Сийка Кацарова: Участието ни в семейството на Европейската СПА асоциация ни дава възможност да почерпим информация от извора и да получим know-how  за развитие и налагане на марката България като конкурентна дестинация за балнео/СПА туризъм.  

 

По време на Конгреса в Сандански специални гости ще бъдат кметовете на Баден Баден и  на Карлови Вари. Германия и Чехия са водещите европейски държави в областта на балнео/СПА туризъма, наред с Унгария, Италия  и Франция.  

Основната поука, която искрено се надявам управляващата местна власт да си е извадила е от опита ни с Черноморието. С много малки изключения – Албена и Свети Константин и Елена, останалата част от Черномрието ни е необратимо презастоена.

Балнео/СПА продуктаът изисква въздух и зеленина.

 

 

Презастрояването и непрофесионалното планиране на комплексите е основен проблем, който трябва да имаме предвид и да не допускаме това да се случва в бъдеще. Добри примери в това отношение са Сандански, Хисар, Кюстендил .

 

 

 

 

Категории: 

THExperts бюлетин

Информирайте се за последни новини!

CAPTCHA
Този въпрос удостоверява, че сте реален потребител.
Subscribe to THExperts бюлетин feed