19 Апр. 2024

Вие сте тук

Бътлърът – екзотична екстра или бъдеще на хотела?

22.04.2010

THExperts

Какво означава „бътлър”, попитах преди време няколко хотелиера с известна доза свян – някак си не е много удобно да пишеш за хотели и да не знаеш. За мое успокоение никой не беше наясно.  Едни предполагаха, че това е еквивалент на длъжността „консиерж”, съществуваща в някои от българските хотели, други просто клатеха глава с недоумение, трети обясняваха, че някога подобно нещо е имало, но вече не съществувало.

Днес, няколко години по-късно, осъзнавам, че вместо да се успокоявам от всеобщото невежество, трябваше да се притесня, че бътлър – фигура, която е белег за високата класа на хотела и перфектното обслужване, у нас засега няма никъде. И по-важното - че не се търси.

Като смекчаващо вината обстоятелство мога да посоча само, че веднага се свръзах с британеца Стивън Фери, председател на Борда на директорите на Института на модерния бътлър, с когото направих интервю за особеностите на професията. Днес, няколко години по-късно, той отново разяснява какво представлява тази професия. А има ли почва у нас, ще решат хотелиерите.

Ако някой си представя, че бътлърът е нещо старомодно, много се лъже. Времето внася корекции във всичко, така че днес онова, което се е считало за старомодно и ненужно, получава ново значение.

За да разсеем митовете около бътлърите, нека да започнем от техните задължения. Историята на тази професия води начало още от римско време, а в Европа е позната от 15 век. Първоначално бътлърите управлявали частни имения, занимавали се с персонала, външните комуникации, уреждали всички ангажименти на господарите си.

Днес функцията на бътлъра, наричан по различен начин в отделни държави – мажордом във Франция, дворецки в Русия или хаусхолд мениджър в САЩ, не са се променили особено. В хотелите те се грижат за определена категория гости, за организирането на тяхното всекидневие, включително срещи и събития, свободно време. С две думи, това е висококвалифициран мениджър в сферата на услугите, който умее всичко или почти всичко. Бътлърът в хотела днес е човекът, който се грижи лично за госта, независимо дали става въпрос за гладене на дрехите, намиране на билети за концерт, резервация за моден ресторант и пр. При това услугите му са съвсем ненатрапчивии дискретни . Просто бътлърът е посредникът, връзката с госта, който контролира всеки от персонала да върши професионално и добросъвестно работата си, превръщайки се в гарант за качеството на обслужването в хотела.

Практиката изисква бътлърът предварително да се подготви за пристигането на госта. Ако гостът вече е посещавал хотела, той ще бъде обслужен от бътлъра, който е работил с него при предишното посещение. Той трябва да помни предпочитанията на госта, да е запознат със стила и графика му, да вземе под внимание националните или религиозните особености, както и много други факти. Ако гостът идва за пръв път, той трябва да го посрещне на летището или в хотела с чаша уелкъм дринк, обикновено шампанско. Той ще помогне на госта да разопакова /а после и да опакова/ багажа, показва му апартамента, в който  настанен, запознава го с услугите, които предлага хотелът. Той лично извършва регистрацията на госта, информира персонала за неговия график и предпочитания, следи предоставените услуги да са tailor made и координира работата на целия екип. Всъщност, това е своеобразен персонален асистент на госта, който предугажда желанията му и никога не греши.

Хубавото на професията е, че тя може да се практикува от всеки на възраст между 28 и 48 години, който може да каже за себе си, че е точен, лоялен, тактичен, дипломатичен, работоспособен и пр. Всъшност, макар да се смята, че това е мъжка професия, това е заблуда. Доказателство за това са представителките на нежния пол, които навлязоха в професията през последните години. Според някои дамите дори се справят по-добре от мъжете, просто защото интуитивно усещат желанията на гостите.

Подготовката на бътлърите е дълго и не особено евтино удоволствие. Според хотелиерите, които са създали подобна длъжност обаче, тя е напълно оправдана за луксозните хотели, които държат на ексклузивно качество на обслужването. Обикновено услугата се предлага на гости, които са резервирали най-скъпите помещения в хотела, затова услугата като правило е включена в цената. Обикновено обаче тази услуга е напълно оправдана от финансова гледна точка и дори при средна годишна заетост под 50% се изплаща.

Има ли бъдеще в България? Вероятно, и при това по-скоро, отколкото си представяме. Разбира се, при условие, че се насочим към ниша, различна от масовия туризъм.

THExperts бюлетин

Информирайте се за последни новини!

CAPTCHA
Този въпрос удостоверява, че сте реален потребител.
Subscribe to THExperts бюлетин feed